W ciągu dwóch lat PKP Intercity planuje ogłoszenie przetargu na naprawę główną i dalszy cykl 15-letni, utrzymania pierwszych Flirtów i Dartów, które służą przewoźnikowi od 10 lat. Łącznie 40 jednostek zostanie odnowionych, bowiem nie wymagają one gruntownej przebudowy czy zmiany układu wnętrz.
W ostatnich miesiącach sporo miejsca poświęciliśmy na pisanie o tym,
że do naprawy głównej zbliżają się konie pociągowe PKP Intercity, a
więc jednostki ED250. Przetarg na naprawę popularnych Pendolino ma
ruszyć w ciągu 2 najbliższych lat, natomiast pierwsze prace przy P5 powinny ruszyć za około 4 lata.
To jednak nie wszystko, bowiem do podobnej naprawy okresowej zbliżają się także kolejne EZT przewoźnika - a więc pierwsze Flirty kupione od Stadlera oraz Darty dostarczone przez PESA. Łącznie to 40 EZT, po 20 z każdego typu. Darty kupiono w 2014 roku, natomiast pierwsze Flirty w 2013 roku. Oba typy pojazdów służą przewoźnikowi od grudnia 2015 roku, a więc już praktycznie 10 lat.
O naprawach głównych Flirtów i Dartów mówi nam Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity – Tak, to jest przed nami. Zarówno naprawa P5 Dartów, jak i P5 Flirtów nie jest przedmiotem umów utrzymaniowych odpowiednio z PESĄ i Stadlerem. Przed nami więc przetarg na wykonanie tych napraw głównych oraz kolejny cykl utrzymania na 15 lat. Przed nami także przetarg na kolejny cykl utrzymania Pendolino. W nowych projektach wprowadzamy już naszą nową politykę utrzymaniową, kontraktujemy utrzymanie na cały cykl życia pojazdów. Najlepszym tego przykładem jest właśnie zawarta umowa na dostawę 42 piętrowych ezetów. Tutaj mamy utrzymanie na 30 lat – mówi wiceprezes PKP Intercity.
Wawrzyniak przekazał także, że przetargi na naprawę P5 i późniejsze utrzymanie ruszą w ciągu rok lub dwóch lat – Przetargi będziemy chcieli ogłaszać w ciągu roku, dwóch lat, po to, by zachować ciągłość eksploatowania poszczególnych serii pojazdów. Nie możemy sobie pozwolić na to, żeby odstawić te pojazdy w oczekiwaniu na zawarcie umów. To kontrakt ma czekać na pojazdy, a nie pojazdy na kontrakt – tłumaczy przedstawiciel Intercity.
Naprawa główna nie będzie się za to wiązała z wielką przebudową czy zmianą wystroju wnętrza obu typów jednostek, bowiem PKP Intercity nie widzi takiej potrzeby. Na pewno konieczne będzie jednak odświeżenie poszczególnych elementów.
– Na pewno będziemy musieli odświeżyć te pojazdy i wymienić część komponentów na nowe – chodzi o te, z którymi pasażer ma kontakt na co dzień. Dotyczy to na przykład repeaterów, Wi-Fi, i innych systemów pokładowych. Natomiast nie przewidujemy głębszej modernizacji tych pojazdów – opisuje Adam Wawrzyniak.
Warto zaznaczyć, że poza 20 pierwszymi Flirtami PKP Intercity użytkuje także 12 kolejnych Flirtów, zakupionych kilka lat później. Te jednostki
weszły do służby w 2022 roku.